ESO

Pla lector de centre

«El que ens interessa en les coses és el que nosaltres posem en elles —i en una lectura, el que nosaltres posem en la lec­tura.»
Eugeni d’Ors: “Del mètode per a llegir” .

Decret 175/2022: Tal com estableix el Decret 175/2022, de 27 de setembre, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica, al currículum dels centres educatius, a fi de promoure l’hàbit de la lectura, s’ha de dedicar un temps específic a la lectura en totes les àrees, matèries o àmbits.

Eina fonamental

El Pla de Lectura d’un centre educatiu és una eina fonamental per promoure l’hàbit lector i desenvolupar les competències comunicatives de l’alumnat. Aquest pla busca integrar la lectura com una activitat quotidiana i essencial en la vida acadèmica i personal dels estudiants, oferint una estructura que faciliti la implementació de pràctiques lectores en totes les àrees del currículum.

Aspectes clau

El Pla de Lectura es fonamenta en diversos aspectes clau:

– Desenvolupament Integral: La lectura és una eina crucial per al desenvolupament cognitiu, emocional i social de l’alumnat. A través de la lectura, els estudiants poden explorar noves idees, adquirir coneixements, desenvolupar el pensament crític i la capacitat d’interpretació, així com ampliar els seus horitzons culturals.

– Competències Clau: La lectura és essencial per al desenvolupament de les competències bàsiques establertes en el currículum educatiu, com ara la comunicació lingüística, l’aprenentatge autònom i la competència social i ciutadana. Aquestes competències són fonamentals per a l’èxit acadèmic i personal dels alumnes.

– Diversitat i Inclusió: Promoure la lectura de diferents gèneres i autors, incloent-hi veus diverses i perspectives multiculturals, ajuda a fomentar la inclusió i el respecte per la diversitat. Això permet als estudiants comprendre i apreciar millor les diferències culturals i socials.

– Preparació per a la Vida Adulta: La lectura contribueix a formar persones crítiques i ben informades, capaces de prendre decisions de manera responsable i ètica. A més, fomenta l’hàbit lector, que és una habilitat valuosa tant en l’àmbit acadèmic com en el professional.

El Pla de Lectura

El Pla de Lectura aborda diverses competències essencials, incloent-hi:

1. Competència en Comunicació Lingüística
2. Competència Plurilingüe
3. Competència Personal, Social i d’Aprendre a Aprendre
4. Competència Ciutadana (CC)
5. Competència en Consciència i Expressió Culturals

El Pla de Lectura es vertebra al voltant de diversos eixos estratègics: 1. Promoció de la Lectura Autònoma i Guiada.
2. Diversificació dels Materials de Lectura.
3. Formació i Implicació del Professorat.
4. Participació de la Comunitat Educativa.
5. Avaluació i Seguiment.
Pla lector de centre

Organització del Pla de lectura

Es treballa dins de la programació de les matèries de Català, Castellà, Biologia, Física i Química, Socials i Ètica.

Una part es dedica a la lectura guiada de llibres, textos divulgatius o crítics relacionats amb l’àmbit, i una altra, a les àrees de llengües, a la lectura autònoma lliure (cada alumne llegeix el llibre que vol).

Aquestes franges horàries de lectura consten en l’horari de les matèries i són avaluades.